Det Gyldne Snit

Det gyldne snit har de fleste hørt om eller stiftet bekendtskab med en eller flere gange før. Det er er en klassisk måde, hvorpå man opnår harmoni i et billede. Ofte bliver der placeret vigtige elementer i det gyldne snit.

Det gyldne snit optræder ligeledes i flere geometriske figurer herunder et pentagram og det er derfor ikke underligt, hvis du har set det gyldne snit før.

Ydermere kendes det gyldne snit også som det guddommelige snit og er ligeledes anvendt mange stedet i kunsthistorien. Blandt andet forsket det populære geni Leonardo da Vinci i det gyldne snit og forsøgte mens han levede, at påvise at det gyldne snit ligger til grund for f.eks. menneskets proportioner.

I hans forskning på det gyldne snit endte han med at lave en figur af den menneskelige figurs proportioner, som vel nok er den mest berømte tegning af selveste Leonardo da Vinci. Han lavet denne tegning i tidernes morgen, for at anskueliggøre hans hypotese omkring menneskets proportioner.

Find det gyldne snit

Der findes flere forskellige måder til, hvordan du selv kan finde frem til det gyldne snit. Blandt andet findes der flere matematiske formler til udregningen af det gyldne snit. En af de letteste metoder til at finde linjernes placering, er ved at opdele den lange og den korte side, i 8/8 dele.

Herefter vil du skulle måle 3/8 ind fra hvert hjørne og derefter trække linjerne både vertikalt og horisontalt derfra. Midterfeltet i det gyldne snit vil således bestå af 2/8 og yderfelterne af 3/8. Det hele giver god mening, når du har fundet frem til det gyldne snit et par gange.

det gyldne snit

Tredjedelsreglen

Tredjedelsreglen er en regel der er simpel, let at huske og samtidig super effektiv. De fleste fotografer både amatører og professionelle har hørt om denne kompositionsregel. Det er nok en af de mest brugte af alle kompositionsregler og dette er bestemt ikke uden grund.

Tredjedelsreglen har en tilsnigelse af det gyldne snit og har ligeledes stort set samme effekt på et billede. Tredjedelsreglen er dog væsentlig nemmere at se for sig, imens man kigger gennem kameraet, hvorimod det gyldne snit trods alt er lidt mere kompliceret at finde frem til.

Helt konkret går reglen ud på, at man med fire streger inddeler ens billede i ni lige store firkanter. Billedets vigtigste del placeres der, hvor stregerne krydser hinanden og billedet er dermed som udgangspunkt færdigkomponeret.

Derudover giver det ofte også en god komposition, hvis billedets vigtigste del er placeret på en af de inddelte linjer. Dermed er det ikke strengt nødvendigt, at placeringen af billedets motiv skal være lige i krydset på billedet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *