5 gode råd til din AT-eksamen

Hvis du går på STX er du sikret at komme til AT-eksamen i 3.g (Medmindre du hører ind under den nye gymnasiereform fra 2017).
Her får du 5 gode råd til hvordan du gør din AT-eksamen til en succes!

1 Metoder, metoder og metoder

AT handler først og fremmest om at undersøge en sag ved brug af nogle bestemte metoder. Første keyword til en god AT-eksamen, er derfor at sikre dig, at du har styr på hvilke metoder du har brugt til at komme frem til din konklusion.

Det er bedst at komme ind på nogle konkrete eksempler i dit arbejde med de metoder du har brugt under AT-eksamen. Så viser du, at du har forstået hvordan metoderne bruges.

2 Talekort – men kun stikord

Enhver eksamen kan blive ødelagt af oplæsning – det samme gælder AT. Lav derfor et lille talekort til dig selv, med nogle stikord til det du gerne vil sige. Så har du en disposition at kigge efter, men undgår at komme til at læse op fra eksempelvis din synopsis.

3 Tid

Der er sat 30 minutter af til en AT-eksamen – inklusiv votering og karaktergivning som oftest er de sidste 5 minutter.

Af de 30 minutter er ca. 10 minutter sat af til, at du skal komme med dit oplæg. Du kan derfor med fordel have øvet dit oplæg hjemmefra for at se om det tager omkring de 10 minutter. Du må selvfølgelig gerne gå et par minutter over, men bliver det meget mere, bliver du sandsynligvis afbrudt – og det er altid ærgerligt hvis slutningen af dit oplæg ikke kommer med.

4 Tænk din opgave videre

Et meget ofte stillet AT-spørgsmål er: ”Hvad ville du gøre hvis du skulle arbejde videre med dit projekt” Elle ”Hvad kunne du også have gjort for at undersøge emnet, og hvad ville du have fået ud af det?”.

Det er derfor en rigtig god idé at overveje på forhånd, hvilke andre fag der kunne have været relevante i den sag du har undersøgt. Hvis du har overvejet det, kan det være med til at vise at du også kan se de begrænsninger, der er i de fag du har brugt.

Det kan også sagtens være at overveje nogle andre metoder, eller andet du kunne have gjort med de fag du har brugt – det vigtigste er bare at du kan forklare hvad det ville have givet for din opgave, hvis du have undersøgt tingene på en anden måde.

5 Husk at lærer og censor har læst din synopsis

Lærer og censor har på forhånd læst din synopsis. AT-eksamen handler derfor ikke om at du skal genfortælle hvad der står i den. Brug kun nogle minutter på at genfortælle det der står i din synopsis og fortæl så om det du har fundet ud af i mellemtiden, mellem du afleverede synopsis og eksamen finder sted. Det mest interessante for lærer og censor er det de ikke ved i forvejen. Undtagen dit arbejde med metoder, der er der ikke altid så meget nyt at fortælle, men du kan sagtens have nået at blive klogere på dine metoder, siden du afleverede synopsis.

 

NB: Husk at medbringe din studierapport med oversigt over dine tidligere AT-forløb til eksamen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *